Cinerama.no
  • forsiden
  • kinofilm
  • blu-ray
  • DVD
  • alle anmeldelser
  • filmbilder


Kontroll (2003)

Ungarsk perle!

Av Kristian JensenFilmen:   Utgivelsen:
17.04.06

DVD


Region
Sone 2

Vis alle produktdata

Regi:

  • Nimród Antal

Skuespillere:

  • Sándor Csányi
  • Lajos Kovács
  • Zsolt Nagy

Les mer om filmen

Fotogalleri

Nimród Antal! Merk navnet, for denne regissøren vil du svært sikkert høre mer til. Antal, oppvokst i Los Angeles, har returnert til sine røtter og laget en skitten, stygg, hysterisk morsom og rørende perle av en film hvis handling utspiller seg ene og alene i Budapests undergrunn. Ryktene går allerede om en Hollywood-remake, noe som etter hvert dessverre har blitt en uunngåelig skjebne for alle ikke-amerikanske filmer som har suksess. ”Kontroll”, laget på minimalt budsjett, vant ungdomsprisen ved Cannes Internasjonale Filmfestival og har vel fortjent høstet glimrende kritikker verden over.

”Kontroll” handler først og fremst om Bulcsú, en billettkontrollør ved Budapests undergrunn, som ikke har sett dagens lys på Gud vet hvor lenge. Etter at de andre arbeiderne går hjem for dagen går Bulcsú ned til det dypeste området i undergrunnen for å sove. På dagtid må Bulcsú forholde seg til håpløst vanskelige passasjerer, fulle lokførere, sære medarbeidere, diktatoriske sjefer, rivaliserende kontrollørlag, halliker, en mystisk og forførende kvinne i et bjørnekostyme, samt en morder som til stadighet dytter uskyldige passasjerer på skinnene foran togene.

Det utrolige med filmen er at dette faktisk virker fullstendig troverdig. Filmen er genial i måten den setter opp det ene absurde elementet etter det andre uten at det bikker over i usannsynligheter. Etter hvert som historien ruller fremover får man stadig mer følelsen av å være tilstede i et lukket og særegent miljø hvor et eget språk og egne regler gjelder. Personlig har jeg jobbet deltid som postbud flere år, og når jeg forteller folk om alle de absurde situasjonene jeg har opplevd både blant arbeidskollegaer og kunder er det umulig for dem å egentlig forstå konteksten. Så også med billettkontrollørene i ”Kontroll”. Enhver som har hatt ”gleden” av å jobbe i en mindre hyggelig jobb med andre over lengre tid vil imidlertid smile gjenkjennende over hvordan Bulcsú og hans kollegaer forholder seg både til hverandre, jobben og passasjerene. Neste gang jeg er i Oslo og tar T-banen vil jeg uten tvil ha klart mer sympati med kontrollørene enn jeg hadde før!

Mye av filmens humor ligger nettopp i relasjonen mellom kontrollørene og vanskelige passasjerer som har all verdens unnskyldninger for ikke å ha verken billett eller kort. Frustrasjonen kontrollørene føler ovenfor disse passasjerene er fullstendig forståelig og også hysterisk morsom. Jeg har svært lyst til å nevne et par av disse scenene, men samtidig har jeg ikke lyst til å ødelegge opplevelsen for dere som ikke har sett filmen heller. Alt jeg kan si er at jeg ikke har ledd så godt på lenge.

Humor vil imidlertid ikke fungere dersom den ikke har en historie å relateres til. Og når sant skal sies er ikke ”Kontroll” ene og alene en ”komedie”. Historien om Bulcsú vokser gradvis frem, og gradvis fremstår karakterens historie og motiver fullstendig forståelige. Det blir også stadig mer og mer tydelig at undergrunnsbanen er en metafor på Bulcús sinn. Mørke tunneler, skitne plattformer, neonlys og nedslitte rørsystemer fanges inn i et skittent, men samtidig bevisst og poetisk fotografisk billedspråk (som dessverre blir grusomt ødelagt av at SF Norge har gjort den ”genistreken” å presentere filmen i pan and scan – mer om dette senere).

Samtidig må det påpekes at ”Kontroll” overhodet ikke er en kvasi-intellektuell film med overgjorte symboler og patetiske forsøk på å fortelle alt mulig om livet og tilværelsen. Symbolikken og metaforene i filmen er forståelige og helt på sin plass. Dersom man, etter filmens siste scener, enda ikke har skjønt undergrunnsmetaforen må man ha halvsovet ganske mye gjennom filmen. Man trenger derfor absolutt ikke å frykte at ”Kontroll” er det man normalt forbinder med ”europeisk kunstfilm”. Tvert i mot er filmen tydelig laget av et ungt mannskap bevisste på et filmspråk som appellerer til folk flest, og ikke kun til filmfestivaleliten. Det er nok ikke tilfeldig at filmen vant akkurat Ungdomsprisen ved Cannes.

”Kontroll” er en av de sjeldne filmene som klarer å gi tilskueren en opplevelse av å faktisk å ha blitt dratt inn i en ny og ukjent verden. Det er en film som, på tross av sin dystre setting, fremstår med masser av energi og fortellerglede. Jeg håper virkelig at denne filmen etter hvert vil kunne nå et større publikum enn det har hatt til nå. Til tross for at ”ungarsk film” sånn rent intuitivt kan høres fryktelig tørt og kjedelig ut, kan jeg nesten garantere at dere ikke vil bli skuffet av ”Kontroll”. Et hvert individ som kaller seg ”interessert i film” bør sjekke ut denne filmen. Den er rett og slett gnistrende god.

Teknisk
Her stopper dessverre lovordene. Som nevnt har SF Norge av en eller annen uforståelig og utilgivelig årsak kun utgitt filmen i 4:3 fullskjerm (1.33:1 pan and scan) for det norske publikummet. Dette er rett og slett et hån mot filmen da den i så stor grad bruker fotograferingen til å formidle Bulcsús mentale tilstand. Jeg har sjekket litt rundt på nettet, og har der funnet ut at den engelske utgaven er presentert i originalformatet på 1.85:1 - dog i en ikke-anamorfisk utgave. Den ungarske utgaven har imidlertid både anamorfisk 1.85:1 overføring, DTS og Dolby Digital 5.1 lydspor, og en ekstra disk med bonusmateriale.

I tillegg til at filmen kun presenteres i 4:3 fullskjerm er selve kvaliteten på bildet til tider ganske dårlig. Filmen har naturlig nok mange scener som finner sted i mørke tunneler, og her kommer det tydelig frem at bildet lider av klare komprimeringsfeil. Bevegelser henger ofte igjen, og bildet blir til tider særdeles ”blokkete”. Utrolig synd at en så god film får en så håpløs utgivelse.

Som om ikke det var nok presenteres ”Kontroll” kun i et monospor! Hvorfor i all verden SF Norge har gjort dette er nok et mysterium. Når andre utgivelser av filmen til og med klarer å inkludere et DTS-lydspor er dette rett og slett latterlig. SF-Norge burde skamme seg.

Med en så slett bilde- og lydkvalitet kommer det vel derfor heller ikke som noen overraskelse at det ikke finnes ekstramateriale i det hele tatt. Absolutt ingenting! Ikke en trailer, ikke et bilde fra produksjonen. . .ingen verdens ting. Dette må uten tvil være en av de dårligste utgivelsene SF Norge har på lager.

Min oppfordring er derfor å styre så langt unna SF Norges utgivelse som mulig. Å gi SF Norge penger for å vandalisere en så god film burde av prinsipp være en forbrytelse. Filmen er knakende god, så gjør det du kan for å oppspore en av de andre utgivelsene som eksisterer på markedet. SF Norge har fått et stort, rødt merke i boken med sin utgivelse av ”Kontroll”. Det skulle rett og slett ikke vært lov.

 

Alt innhold copyright © CINERAMA 1998 - 2022