Cinerama.no
  • forsiden
  • kinofilm
  • blu-ray
  • DVD
  • alle anmeldelser
  • filmbilder


Die xue shuang xiong (1989)

John Woo Collection Part 1

Av Tor Arve RøsslandFilmen:   Utgivelsen:
15.05.06

DVD


Region
Sone 2

Vis alle produktdata

Regi:

  • John Woo

Skuespillere:

  • Yun-Fat Chow
  • Danny Lee
  • Sally Yeh

Les mer om filmen

Relaterte filmer:

Die xue jie tou (1990)

Filmverdenen mistet noe da Hong Kong gikk tilbake fra Storbritannia til Kina. En hel generasjon med filmskapere emigrerte til det store utland, og de fleste druknet i Hollywood-kverna og har aldri blitt verken hørt eller sett siden. John Woo var en av de som klarte seg. Han har i mine øyne ikke oppnådd det helt store siden han gjorde amerikaner av seg. Med relativt svake filmer som Broken Arrow, Windtalkers, Paycheck og den skuffende Mission Impossible 2 på samvittigheten, så gledet jeg meg stort til DVD-gjensyn med noen av hans klassikere fra Honk Kong-perioden.

Men han har jo laget Face/Off, skriker du, og det har han sannelig. En helstøpt og meget underholdende actionfilm, selv om den brister på absolutt alle kanter når det gjelder sannsynlighet så er Face/Off en moderne actionklassiker av solid merke. Men den rekker ikke The Killer til anklene en gang.

I The Killer befinner vi oss midt i den myldrende storbyen Hong Kong, en kapitalistisk bastion midt i det kommunistiske Kina og lekeplass for den kinesiske triaden. Et nådeløst kartell av organisert kriminalitet. Ah Jong (Yun-Fat) jobber som leiemorder for triaden, og er dyktig i jobben sin. Meget dyktig. Men selv den mest erfarne kan gjøre feil noen ganger, og under en jobb kommer han ved et uhell til å skade sangerinnen Jenny med et streifskudd, slik at hun mister synet. Tynget av dårlig samvittighet blir han venn med henne og lover henne å skaffe nok penger til en øyeoperasjon i utlandet.

Samtidig baller det på seg, triaden ønsker ham død, og politimannen Li Ying (Lee) kommer stadig nærmere sin morder. Og det er forholdet mellom disse to som etter hvert blir drivkraften i filmen. Og hvordan de under meget spesielle omstendigheter utvikler et nært vennskap.

Jeg skal selvsagt ikke røpe hvordan det hele går, men mang en skuddveksling og bil/båtjakt må til før våre to helter får løst alle flokene som strammer seg inn rundt dem.

Det første som slår meg under dette gjensynet med The Killer er hvor godt den har holdt seg. Jeg anskaffet meg nesten alle John Woo sine filmer på VHS for en del år tilbake og ble vant til selve stilen som på mange felt skiller seg radikalt fra vestlige filmer. Filmer fra Asia er ofte dubbet i ettertid, av skuespillerne selv, noe som fører til at synkroniseringer svikter, nå er ikke dette noe problem i The Killer, siden mesteparten av dialogen ble spilt inn på settet. Men i filmer som Once a Thief, A Better Tomorrow 1-3 og en rekke andre et dette påfallende. Skuespillerne har også en spillestil som av våre vestlige øyne kan oppfattes som overspilt, hvor mange har vel ikke himlet med øynene til Jackie Chans gestikulering. I The Killer er det vel bare den kvinnelige hovedroller som kan anklages for noe teatrealsk overspill. Men dette er del av den asiatiske måten å spille på. Det er som med opera, enten liker man det eller så liker man det ikke.

Actionscener er noe av det John Woo er mest kjent for. Hans utstrakte og elegante bruk av slow-motion og også en viktig del av denne filmen, og er med på å vise nettopp hvor kul hovedpersonen vår er. Noen har kritisert filmene hans for å være for actionorientert, men også her er det smak og behag. Jeg synes der er morsomt med litt for mye av det gode av og til, spesielt når det gjøres med slik eleganse som i The Killer. Her pøses det på med dumme triadesoldater som løper rundt og blir skutt ned for fote, de er selvsagt ingen match for våre helter. Alt dette er en del av Heroic Bloodshed-genren som John Woo nesten egenhendig kan sies å være opphavet til.

Hans karriere bestod til å begynne med av lette komedier, men da han laget A Better Tomorrow i 1986, tok karrieren fullstendig av. Denne filmen ble en gigantsuksess i Asia og gjorde Chow Yun-Fat til stjerne over natten, og han har også medvirket i svært mange av Woos produksjoner siden. Før dette var han mest kjent som såpeskuespiller på tv. Heroic Bloodshed genren ble videreutviklet i A Better Tomorrow II og Hard Boiled, og en lang rekke andre asiatiske filmer fra åtti- og nittitallet. En regissør som Quentin Tarantino er åpenbart inspirert av disse, og hans film Reservoir Dogs er nærmest en nyinnspilling av Hong Kong-klassikeren City on Fire, også denne med Chow Yun-Fat. Men Woo selv stjeler mye fra andre filmer. Hele slow-motion konseptet har han tatt fra Sam Peckinpahs western epos fra sent på sekstitallet, og plotet har han lånt fra Le Samourai (1967) der Alain Delon spiller leiemorder.

Musikken i The Killer er melankolsk og lavmælt, med den melodiøse balladen som Sally Yeh synger som gjennomgangsmelodi. Fotograferingen er mesterlig, med en effektiv utnyttelse av både farger og widescreen formatet. En ting som skuffet meg litt, siden dette skulle være en remikset og restaurert utgave, var lyden. Men etter nærmere ettertanke så er det ikke restaureringsprosessen eller selve utgivelsen det er noe i veien med. Lyden på enkelte elementer i filmen er rett og slett dårlig. Spesielt gjelder dette noe så banalt som våpenskudd, og dem er det mange av. De høres mest ut som knallpistoler, og bryter litt med resten av filmen. En del ganger er lydmiksen også noe i ubalanse, men dette er flisespikkeri. The Killer er en spennende, rørende, velspilt, velskrevet og meget underholdende actionfilm, fra en epoke i filmhistorien som dessverre er over.

Teknisk
Så til den tekniske biten. Grunnen til at jeg har ventet relativt lenge med å anskaffe meg denne filmen på DVD, er rett og slett den tekniske kvaliteten på tidligere utgivelser. Men denne gangen er det ikke så veldig mye å klage på. Bildet er pusset opp og widescreen-optimalisert (16:9 fullskjerm), men det er langt fra referansekvalitet, det ser helt ok ut, noe kornete her og der, men mer enn godkjent. Det samme med lyden, det er effekter i alle kanaler, men de allerede nevnte puslete våpenlydene skiller seg litt ut. Resten av lyden er bra. Dialogen er tydelig (dog, helt uforståelig), musikken er passe fyldig, og den får ståkarakter, men ikke mer.

Når det gjelder ekstramaterialet så består det av et kommentarspor av Hong Kong film eksperten, Bey Logan. Informativt og nyttig for dem som vil vite mer om genren, John Woo og mer til.

Tre intervjuer med to av birollene, og fotograf Peter Pau. Et trailergalleri og noen slettede scener. Alt i alt godkjent for en enkeltdisk.

Dette er en engelsk utgivelse, så derfor bare engelsk tekst. Eventuelt engelsk dubbing hvis man foretrekker det. Teksten går veldig fort unna, så les raskt.

Sammen med filmene Bullet in the Head og Once a Thief går The Killer inn i samleboksen The John Woo Collection, som kan kjøpes for en billig på penge på de mange nettbutikkene som selger film fra England. Skulle du finne på å bestille denne filmen fra Australia må du ikke forveklse den med en annen John Woo film som i Europa heter Just Heroes. For i Australia har de valgt å kalle The Killer for Just Heroes.

 

Alt innhold copyright © CINERAMA 1998 - 2021