North by Northwest [Special Edition] (1959)
1959
er et svært spennende år i filmhistorisk sammenheng. "Den nye bølgen" etablerte seg i Frankrike, store italienske regissører tok nye veier, og i USA fikk auteur-orientert film en sterkere posisjon. En av pådriverne var Alfred Hitchcock, som i sin amerikanske periode allerede var godt etablert som filmskaper og auteur med sin sterkt personlige, individualistiske og sikre stil. Hitchcock hadde fire "filmkarrierer" - spredt over to kontinenter. Først innen stumfilm, deretter lydfilm (England), så i Hollywood på 40-tallet og fargefilmproduksjon fra 1952. Han regisserte North by Northwest i kronåret -59 (mellom Vertigo og Psycho), og filmen er en av historiens beste spionthrillere. Man kan glede seg over spennende actionscener i reneste James Bond-stil. North by Northwest er både vittig og intelligent, elegant og glamorøs - og den figurerer på American Film Institutes liste over de 100 beste (amerikanske) filmene gjennom tidene.
North by Northwest har en klassisk plot-struktur, som Hitch og hans manusforfattere (i dette tilfellet Ernest Lehman) ofte benyttet seg av, nemlig "dobbeltjakten": En anklaget mann/helt forfølges av politiet, mens han på sin side er ute etter å stille de egentlige skurkene til veggs. Denne gangen er helten reklamemannen Roger O. Thornhill (Cary Grant), som en aften han er på restaurant med moren sin (Jessie Royce Landis), blir tatt for å være den mystiske Mr George Kaplan. To menn fører ham med seg på ordre fra den utenlandske sjefs-agenten Phillip Vandamm (James Mason). Det viser seg at Kaplan er en fiktiv person, oppfunnet av CIA. Gjennom filmen jages Thornhill/Kaplan på kryss og tvers over USA (derav tittelen "North by Northwest") etter å ha blitt utsatt for drapsforsøk, samtidig som han altså vil komme til bunns i saken.
Hitchcock viser bestandig en barnlig glede over å forvirre og forlede publikum i spørsmålet om skyld og uskyld. Til dette hører identitetskluss og intrikate bekjentskapsnett. Mentalt forstyrrede og hemmelighetsfulle kvinner av typen "femme fatale" (samt sjarmerende og amoralske mordere), er også fast(e) ingrediens(er) i Hitchs dramaer. I North by Northwest er hun representert gjennom dobbeltagenten Eve Kendall (Eva Marie Saint), som inngår et slags kjærlighetsforhold med Roger Thornhill. Ordet "dobbelt" er i det hele tatt et felles stikkord for Hitchcocks filmer: Dobbelt identitet, dobbeltfunksjoner, dobbelt sinn, dobbeltjakter, dobbeltspill, dobbeltpsykologi og så videre, hvilket han så genialt oversetter til filmspråket gjennom utspekulerte tekniske løsninger og effektive regigrep som understreker ambivalensen. For eksempel doble og speilvendte overtoninger, bare for å nevne EN variant. Saul Bass' megetsigende og helt geniale tittelgrafikk er i seg selv verdt et syn. Som vanlig.
North by Northwest er full av uforglemmelige replikker og scener, og som høydepunkter kan nevnes sekvensen som viser en åtte minutters kamp mellom mann (Grant) og fly, biljakten med full sjåfør eller den desperate flukten for livet over presidentenes ansikter i Mount Rushmore.
Hitchcock opptrer som vanlig som statist, denne gangen spiller han en mann som akkurat ikke rekker bussen.
Frenetiske orkestertoner, komponert av Bernhard Herrmann, undertreker de mest dramatiske partiene med hysteriske messingblåsere og cymbaler, mens "mykere" instrumenter som strykere og treblåsere akkompagnerer de mer romantiske partiene (som forøvrig ikke forekommer utidig ofte).
Warner har gitt ut en DVD-plate av førsteklasses kvalitet, og med interessant bonusmateriale. Bildet er i 16:9 fullskjerm og klassklart, med tydelig definerte detaljer i et behagelig og effektfullt lys. Fargene er avdempede, men uten at det går utover metningen. Rødt skiller seg ut som ekstra rik og kraftig. Filmen har tålt tidens tann særdeles godt, så det er nesten ingen slitasje å spore.
Remiksen av den originale monolyden i Dolby Digital 5.1 har klar og passelig tørr dialog, distinkte effektlyder, men svak atmosfære. Hitchcock er ikke kjent for å drive med utenomsnakk, hvilket også gjelder lyd som dramatisk grep. Hver minste lyd går rett inn til kjernen, og tjener formålet. Det samme gjelder hans benyttelse av de øvrige filmelementene. Alltid effektivt og elegant.
Ekstramaterialet presenteres på en lekker menyside, med piler som roterer nord-nordvest som et grafisk kompass. Vi finner (foruten den vanlige sceneaksessen, rolleliste, biografier, filmens trailer og en "Hitchcock-trailer" der han i egen snodige person presenterer flere av sine egne produksjoner) et lydspor med manusforfatter Lehman, lydspor med filmmusikken for seg selv, stillbildegalleri fra filmen og en 40 minutters dokumentar, regissert av Peter Fitzgerald. Engasjerte medvirkende - samt Hitch' datter Patricia Hitchcock - forteller om regissørens arbeidsmetoder, slik at man lett danner seg et klart bilde av den geniale og merkelige mannen.
Selv om North by Northwest kanskje ikke er like psykologisk interessant som - for eksempel - The Birds, Psycho eller Marnie, er DVD-versjonen et must i filmsamlingen. Gled dere!