Cinerama.no
  • forsiden
  • kinofilm
  • blu-ray
  • DVD
  • alle anmeldelser
  • filmbilder


Alien [Director's Cut / Quadrilogy] (1979)

Kunst

Av Kristin StrandFilmen:   Utgivelsen:
23.12.03

DVD


Region
Sone 2

Vis alle produktdata

Regi:

  • Ridley Scott

Skuespillere:

  • Sigourney Weaver
  • Veronica Cartwright
  • Harry Dean Stanton

Les mer om filmen

Relaterte filmer:

Alien Vs. Predator [2 Disc Extreme Edition] (2004)
Alien Quadrilogy (2003)
Aliens [Director's Cut / Quadrilogy] (1986)
Alien Resurrection [Director's Cut / Quadrilogy] (1997)
Alien 3 [Director's Cut / Quadrilogy] (1992)

Fotogalleri

Se flere bilder

Den splitter nye, og jeg vil si fullkomne Alien-boksen, består av hele ni discer, inneholder samtlige fire Alien-filmer, og drøssevis med ekstramateriale, nærmere bestemt over 30 timer ekstramateriale. Boksen byr på grundige og ærlige dokumentarer om alle filmene, og alt du noen gang skulle trenge av opplysninger om spesialeffekter, om innspillingen, casting - og dermed skulle vel til og med de aller mest detaljsultne av fansen også være fornøyde.

Den første Alien-filmen var banebrytende på mange måter. Det spesielle designet til den mildt sagt fascinerende sveitseren H. R. Giger, som preget scenografien og monsteret, og Ridley Scotts regi gjorde denne filmen til så mye mer enn en standard science fiction/horrorfilm. I tillegg hadde den en sterk kvinneskikkelse i hovedrollen, Ellen Ripley (Sigourney Weaver), et overraskende valg for mange. Både fordi det var oppsiktsvekkende med en kvinne i hovedrollen, og fordi Weaver ikke var særlig kjent.

I ny, digitalisert og remastred versjon, er filmen bedre enn noensinne.

Alle kjenner historien om romlasteskipet som finner noe de ikke burde ha funnet, og i hvert fall ikke tatt med seg om bord.

På denne nye utgaven er bildekvaliteten så perfekt som den kan få blitt, og det er vanskelig å tro at filmen ble laget i 1979. Lyden virker for meg litt lodden til tider, men det er kanskje vanskeligere å fikse lydspor enn bildet. Det spiller imidlertid liten rolle.

Jeg har sett filmen noen ganger tidligere, men den fremstår likevel som en fresh og ny film. Virker absolutt ikke utdatert på noen som helst måte. Tvert imot vil jeg tro at den nye utgaven kan tiltrekke seg splitter nye Alien-fans.

Den er klaustrofobisk og skremmende på en rekke plan. Det er ingen steder du er så alene som i verdensrommet - som taglinen sier: "In space, no one can hear you scream".

Filmen er fantastisk stilig regissert - dette er vel kanskje det beste Scott noen gang har gjort.

Mannskapet består av alle mulige karakterer - fra uredde Ripley til for det meste skrekkslagne Lambert (Veronica Cartwright), som personifiserer den skrekken vi alle føler når vi ser filmen.

Jeg må innrømme at jeg liker best skrekkfilmer som ikke nødvendigvis viser så mye, der tanken er at det er nettopp det du ikke ser som skremmer vettet av deg. Men den kunstneriske utformingen - all ære til Giger - gjør at alt fra kulisser til monster rett og slett er grufullt og skremmende. Ikke mange har klart dette senere.

Og misforstå meg rett; det er mye Hitchcock her, det vil si at det legges opp til at fantasien kan få fritt spillerom, og det funker for meg.

Denne nye DVD-utgivelsen gir deg både den originale kinoversjonen, og director's cut. Sistnevnte byr også på en liten introduksjon av regissør Ridley Scott. Scenene det er klippet i er vanskelige å oppdage med det blotte øye - så fremt du ikke har sett filmen 30 ganger. Vi snakker små forandringer. Det mest spennende er imidlertid minuttene med ny spilletid. Dette er tydeligst å se på begynnelsen, når mannskapet forsøker å lokalisere dette mystiske som de skal finne ut av, og på slutten, idet Ripley setter i gang sprengingen av romskipet. Her er en helt ny scene på nesten 2 minutter, en scene som ikke akkurat gjør filmen mindre ubehagelig..

Da filmen ble klippet i 1979 mente Scott at den ekstra tiden bremset tempoet. I dag er han av motsatt oppfatning, og synes den nyklippede versjonen er slik den burde vært hele tiden. Som han sier selv på innledningen til directors cut-utgaven: "Because, when you look at this film for 25 years, eventually you do start to see some little things that you would like to adjust." Og jeg velger å tro på regissøren i dette tilfellet.

I tillegg kan du selvfølgelig velge å se kinoversjonen med kommentarer, fra både regissør, forfatter Dan O'Bannon, produsent Ronald Shusett og klipper Terry Rawlings, samt skuespillerne Sigourney Weaver, Tom Skerrit, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton og John Hurt.

Til denne DVD-utgivelsen ble det gjort en ny digital overføring og komprimering, og bildekvaliteten har blitt langt bedre hvis man sammenligner med forrige DVD-utgave. Lydsporet har også blitt pusset opp, og du får her både DTS og Dolby Digital i et veldig aktivt 5.1-surroundspor, der alle detaljer med. Legg merke til alle atmosfærelydene inne i de forskjellige områdene i Nostromo...

På disc 2 finner du (enda mer av) ekstramaterialet. Som er overveldende, rett og slett. Det er imidlertid delt opp på en logisk måte, i pre-production, production og post-production.

Pre-production-biten inneholder "Star Beast: Developing the Story" som er en dokumentar om utviklingen av historien - helt fra begynnelsen - presentert først og fremst av manusforfatter O'Brannon og produsentene.

"The Visualists: Direction and Design" tar for seg prosessen med å sette idéen ut i livet; jakten på regissøren og utviklingen av designet på filmen. Her får vi også møte designeren Giger - en fantastisk skrue. Men alle bidragsyterne er med - ingen glemt - heller ikke regissør Ridley Scott, som bidro med en masse tegninger av romskipet Nostromo. Scott er faktisk utdannet ved Royal College of Art. Hans tegninger kan du også se, under "Ridleygrams". For de ultimate Alien-geeks finnes også et "Storyboard Archive", og tegninger av Ron Cobb, Chris Foss, H. R. Giger og Jean Giraud i "The Art of Alien". Sistnevnte er intet mindre enn fantastisk.

I "Truckers in Space: Casting" forteller casting-ansvarlig, regissør Scott og produsent Ronald Shusett om hvordan de plukket de rette skuespillerne til de riktige rollene, samt skuespillernes kommentarer. I tillegg finner du også "Sigourney Weaver's Screen Test" med kommentarer fra Scott, samt et fotogalleri med bilder av skuespillerne.

Production-delen byr først og fremst på "Fear of the Unknown: Shepperton Studios, 1978". En nesten 25 minutter lang dokumentar om innspillingen. Det er grundig og ærlig og svært proft om skuespillernes egne klaustrofobiske opplevelser på settet og inne i romdraktene. De besvimte som fluer, og sykepleiere måtte komme med oksygen. Dokumentaren etterlater ingen tvil om at det er mye av forklaringen til at filmen ble så ekte: Skuespillerne hadde hele tiden den anspente, klaustrofobiske følelsen som vi kjenner så tydelig når vi ser "Alien". Dokumentaren er altså en "must see".

"The Darkest Reaches: Nostromo and Alien Planet" er en greie som tar for seg oppbyggingen og utseendet på settet, med tegninger og forklaringer fra regissør og designere.

"The Eight Passenger: Creature Design", er drøyt 30 minutter om Gigers arbeid og de forskjellige monstrene. Mye blod og gørr her.

Production-biten byr også på scenen "The Chestburster", fra forskjellige vinkler med kommentarer fra regissøren. Mer blod og gørr, og moro som bare det.

Og selvfølgelig enda mer fotogalleri, denne gangen med drøssevis av bilder fra innspillingen og settet, i tillegg til flere bilder av arbeidet til Giger.

Siste delen av ekstramaterialet, Post-Production, byr på "Future Tense: Music and Editing", som tittelen røper, er en dokumentar om sluttføringen av produktet. Om å sette sammen filmen, legge på musikk og forsøke å oppnå akkurat det man ville. Et viktig arbeid og en fascinerende dokumentar.

Du får også en oversikt over de visuelle effektene, i "Outward Bound: Visual Effects" med visual effects supervisor Brian Johnson i førersetet - han jobbet også på "The Empire Strikes Back" for øvrig. Til dette følger også et "Visual Effects Gallery".

Og "A Nightmare Fulfilled: Reaction to the Film", som er nettopp det. Her er omtrent samtlige involverte med deres reaksjoner til den ferdige filmen.

I tillegg kan du også se scener som er fjernet eller utvidet, samt promo-bilder, filmplakater og bilder fra premieren på Egyptian Theathre 23. mai 1979.

Dette er kunst. Det er det mest fremtredende inntrykket man sitter igjen med etter å ha vært gjennom alt dette stoffet. Og ikke minst etter å ha sett filmen.

Og det beste av alt: Det er enda tre filmer og fire disc'er med ekstramateriale igjen! Fortsettelse følger...

 

Alt innhold copyright © CINERAMA 1998 - 2022