Cinerama.no
  • forsiden
  • kinofilm
  • blu-ray
  • DVD
  • alle anmeldelser
  • filmbilder


The Man Who Shot Liberty Valance (1962)

Revolusjonerende westernklassiker

John Ford laget med The Man Who Shot Liberty Valance en moderne western-film; den ble også hans siste innen sjangeren.

Av Martin LahlumFilmen:   Utgivelsen:
27.11.07

DVD


Region
Sone 2

Vis alle produktdata

Regi:

  • John Ford

Skuespillere:

  • John Wayne
  • James Stewart
  • Vera Miles

Les mer om filmen

Ja, der fikk jeg sagt det. I overskriften til og med. Et lite stykke løgn faktisk, men ikke langt ifra sannheten heller. ”The Man who Shot Liberty Valance” var faktisk på sitt vis med i en liten revolusjon innen westernsjangeren, og selv om den ikke står som manifestasjonen av revolusjonen alene så er den et viktig bidrag. Hvilken revolusjon lurer du kanskje på, og jeg skal la deg slippe å stå svettende i duell for å få kjennskap til mysteriet.

Det jeg naturligvis snakker om er den moderne westernfilmen. Filmene innen sjangeren som vendte det gamle, ville vesten ryggen og tok imot den nye, moderne verden med en viss form for vemod. Filmer med antydninger til nostalgisk blikk tilbake til en tid som i hurtig fremtog ble tilbakelagt. Filmer som ”Lonely are the Brave” (1962, Miller), ”Ride the High Country (1962, Peckinpah) og nettopp “The Man who Shot Liberty Valance”.

Senator Ransom Stoddard (James Stewart) ankommer Shinbone for å overvære begravelsen til den nylig avdøde Tom Doniphon (John Wayne), men blir raskt innhentet av den lokale avisen. Filmens handling tar sted i Stoddards tilbakeblikk på hans forhistorie i byen, da han som ung ankom som nyutdannet advokat og ble trakasert av den lovløse Liberty Valance (Lee Marvin).

I harme setter han seg fore å skulle fengsle revolvermannen som hele byen frykter ved å benytte lovens regelverk, men når han forelsker seg i Hallie som er Doniphons vordene kone så blir hans situasjon raskt mer usikker. Doniphon er den eneste mannen som Valance frykter, og uten dennes støtte står Stoddard alene mot den ubarmhjertige overmakten.

Den legendariske, og kanskje viktigste regissøren innen westernsjangeren avsluttet med denne filmen sin karriere innen sjangeren. Riktignok laget han to år senere en ny westernfilm med fokus på indianere (Cheyenne Autumn), men ”Liberty Valance” står allikevel som mannens siste cowboyfilm - og en respektabel ending for en utsøkt karriere var filmen også.

Med ”Liberty Valance” fører Ford oss den siste lille vegen ut av det ville vesten, og tar med det også avskjed med en forbigått tidsperiode. Nettopp dette temaet som hele tiden gnager på publikum er det som gjør filmen så verdifull, for selv om rettferdighet skjer fullest og alt går som det skal så sitter man igjen med en følelse av urettferdighet og et tragisk endelikt.

John Wayne har her hovedrollen som den gode, gamle cowboyen hvis nytteverdi er på rask veg ut. Han er en mann som har satt sin verd i revolveren, og nå som revolverens tid er på veg ut så blir han forskjøvet til et liv i skyggene. Hans levevaner er utdaterte. Hans verdier hører fortiden til. Hans viktige rolle i en usivilisert verden blir glemt, og samtidig frarøver den nye verden ham det menneske han elsker mest (Hallie). Det er ikke rart at Doniphon har blitt en bitter mann, og nettopp dette er en særdeles godt undertrykt følelsesmessig side ved filmen som få westernfilmer har gjort før eller siden.

Det som ødelegger for ”Liberty Valance” er mange av karakterene og den humoristiske siden ved filmen. Det var dessverre ikke uvanlig at man på 50- og 60-tallet inkluderte såkalte originaler for å kunne underholde publikum med humor, og denne fellen har også Ford gått i her. Latterlige karakterer som i denne settingen ikke fremstår særlig morsomme ødelegger en stemning og en historie som fortjener noe langt mer.

Ford går så dypt ned i det følelsesmessige ved realistisk (og til tider kanskje overrealistisk) bruk av lys, historie og karakterutvikling at det fjåsete våset som inkluderes rundt hovedhistorien trekker ned en film som kunne, og burde ha blitt en avskjed med sjangeren som ville ha stått som en milepæl i filmhistorien.

Så hvorfor skal du se ”Liberty Valance”? Det er her mange årsaker, men 1: Dette var John Fords avskjedsfilm til en sjanger han på mange måter adopterte til å bli sitt eget barn. 2: John Wayne gjør en fantastisk rolle som en god mann som rives innvendig av den urett han selv føler. 3: Husker du den onde i ”The Good, the Bad and the Ugly”? Lee Van Cleef som mannen het i den virkelige verden er her en av Valance sine slemme kompanjonger. Cleef var westernbanditten over alle i overfor nevnte film, men her fremstår mannen noe mer fjollete og ufrivillig komisk i sin slemme stolknusing. Kanskje ikke bra for filmens kvalitet, men hei så underholdene og artig for oss westernentusiaster.

Teknisk
Bildet er bra det, men det kommer i feil format. På denne utgivelsen får man filmen i 1.85:1, mens det korrekte formatet skal være 1.66:1. Bildet er anamorft.

Lyden kommer i 5.1 surround og et restaurert monospor, samt på tysk, spansk, fransk og italiensk, så hvis du føler for å se filmen dubbet til ett av disse språkene så har du her muligheten.

Av ekstramateriale er det kun lagt til en trailer for filmen, så selv om bildet og lyden er bra så blir ikke dette noen topputgivelse rent teknisk sett.

 

Alt innhold copyright © CINERAMA 1998 - 2022