Cinerama.no
  • forsiden
  • kinofilm
  • blu-ray
  • DVD
  • alle anmeldelser
  • filmbilder


Hollywoodland (2006)

Hvor var du da Supermann døde?

Av Martin LahlumFilmen:   Utgivelsen:
21.09.07

DVD


Region
Sone 2

Vis alle produktdata

Regi:

  • Allen Coulter (I)

Skuespillere:

  • Adrien Brody
  • Diane Lane
  • Bob Hoskins

Les mer om filmen

Se filmklipp

Trailer

Fotogalleri

Se flere bilder

En varm juninatt i 1959 blir Supermann funnet død på sengen i sin egen leilighet. Pistolen som ligger på gulvet har etterlatt et hull i George Reeves (Ben Affleck) hode, mannen som har blitt en legende som den uovervinnelige superhelten på TV-skjermen. Saken blir henlagt som selvmord, men Reeves mor har liten tiltro til dette og ansetter en detektiv for å finne ut hva som egentlig skjedde. Doug Johnson (Adrien Brody) tar på seg jobben, og graver seg ned i en verden som ikke er like glamorøs som det Hollywood folk flest er best kjent med. Hvem drepte Supermann? Reeves selv? Hans elskerinne? Hans ekskjæreste? Eller ligger det noe mørkere og mer organisert bak hans død?

”Hollywoodland” fortelles fra to synsvinkler, nemlig detektiv Johnson sin etterforskning på dødsfallet, og Reeves liv i forkant av hans endelikt. Filmen blander med andre ord scener fra ”fortid” og nåtid, og skaper med dette en god fortelling hvor hypotesene rundt TV-heltens død er det som binder sammen og trekker filmen fremover. Filmen er faktisk basert på en virkelig hendelse, og tar for seg noen av de teoriene som har blitt satt frem i ettertid, og gjør dette på en god måte.

Det ligger en veldig nedtrykt og mørk stemning over hele filmen, uten at dette fremstår som en følelsesmessig påkjennelse. Filmen portretterer både gode og vonde dager i de involvertes liv, men det ligger hele tiden et mørkt teppe over, noe både musikk, lys og for ikke å glemme den visshet vi allerede har om at den ene hovedkarakteren er død (eller kommer til å dø).

Både Adrien Brody og Ben Affleck spiller sine roller godt, og hjelper til med å legge på den riktige stemningen i filmen. Affleck er vel kanskje ikke blant de sterkeste skuespillerne i Hollywood, men gjør her en god rolle som den unge, muntre mannen som sliter med å oppnå det han ønsker. Skuespillet generelt i filmen er av en god standard, og bidrar til at denne filmen fremstår så god som den gjør i sin presentasjon av hva som kanskje skjedde.

Det jeg føler at satte en demper for filmopplevelsen er den noe overfladiske historien om detektivens privatliv, og her hans problemer med sin ekskone og sin sønn. Innfallsvinkelen er god der den viser hvor stor innvirkning et forbilde kan ha på et barn, men selve forholdet mellom de tre får aldri noen god forklaring. Kanskje er det ikke så viktig å gå dypt ned i disses problemer, men slik det fremstår her får jeg en følelse av at denne siden av filmens historie mangler dybde. Reeves liv billedgjøres generelt så mye bedre og mer grundig.

Allikevel; ”Hollywoodland” har blitt en veldig interessant film på flere plan. For det første så har det blitt en veldig god og underholdene filmopplevelse, men den setter også lys på en ytterst eiendommelig hendelse i filmhistorien - for hva skjedde egentlig med Supermann?

Teknisk
Bildeutsnittet kommer i 16:9 fullskjerm (1.85:1). Til tross for lydspor på flere språk så vil det nok være mest naturlig for de fleste å benytte seg av det engelske sporet, og dette kommer i Dolby Digital 5.1. Både bildet og lyden er av høy kvalitet.

På ekstramaterialefronten så går det meste på det gamle Hollywood. En minidokumentar om hvordan de forsøkte å fange den gamle Hollywood-ånden i filmen, en om forskjellene mellom Hollywood nå og da, og en om karakterene og de to historiene i filmen.

Ogs å har vi selvsagt de bortklipte scenene da. Kanskje ikke tidenes mest underholdende ekstramateriale, men jeg har sett det langt verre mang en gang. Det mest interessante er forskjellene mellom Hollywood nå og da, og dette er faktisk litt interessant.

Min helhetlige konklusjon er at filmen er bra, og at også DVD-utgivelsen er tilfredsstillende.

 

Alt innhold copyright © CINERAMA 1998 - 2022