Cinerama.no
  • forsiden
  • kinofilm
  • blu-ray
  • DVD
  • alle anmeldelser
  • filmbilder


Malteserfalken (1941)

Falken kaller.

Av AKLBKarakter:
29.07.00

DVD


Region
Sone 2

Vis alle produktdata

Regi:

  • John Huston

Skuespillere:

  • Humphrey Bogart
  • Mary Astor
  • Jerome Cowan

Les mer om filmen

Regidebuten til John Huston - Malteserfalken - innledes med følgende fortekst, som på gammeldags maner både etablerer mysteriet og vekker nysgjerrigheten: "I 1539 brakte Malteserridderne Karl V av Spania sin hyllest ved å sende ham en gyllen falk, dekorert med edelstener. Men galeien med den uvurderlige gaven ble tatt av sjørøvere, og dens skjebne har vært en gåte til i dag." Dermed er grunnlaget lagt for en kriminalhistorie, hvis oppbygning er like klassisk som Agatha Christies bøker der detektiven lurer både seg selv, de andre impliserte og publikum inntil mysteriet blir løst i fullt plenum mot filmens slutt.

Malteserfalken er også historiens første film noir, har datidens store skuespillere på rollelisten og førte til flere folks gjennombrudd i underholdningsbransjen.

Humphrey Bogart spiller detektiven Samuel Spade, med kontor i San Francisco. Sam er nærmest en sadistisk realist, opptrer uberegnelig og er av typen "nesten for smart for sitt eget beste". En dag kommer Miss Wonderly (Mary Astor) til ham med en historie om sin forsvunne søster, som hun mistenker bortført av en Mr Thursby. Thursby blir senere funnet skutt og drept, så også Sam Spades kompanjong, Miles Archer (Jerome Cowan) - hvis kone Iva (Gladys George) Sam selv har hatt et forhold til. Nå blir han enda dypere engasjert i mordsakene, som han fornemmer har en forbindelse med hverandre. Mistanken styrkes når han avdekker at "Miss Wonderlys egentlige navn er Brigid O'Shaugnessy - en kvinne med en belastet og mystisk fortid - som også var kjæresten til avdøde Thursby. Og at historien om hennes bortkomne søster var en løgn. Sam virvles inn i et miljø der flere skruppelløse personer - blant andre Mr Cairo (Peter Lorre), Wilmer (Elisha Cook Jr) og Mr Gutman (Sydney Greenstreet) er ute i samme ærend: Å få tak i den lenge forsvunnede og verdifulle falken. Brigid er en sentral figur i saken, men Sam har vanskeligheter med tilliten, samtidig som han er avhengig av henne for å løse mysteriet. Komplikasjonene øker ytterligere ved at Sam Spade selv mistenkes for mordet på Mr Thursby, og derfor blir oppsøkt av politiet i tide og utide.

John Huston står, i tillegg til regien, også bak det klassisk intrikate manuset. Etterhvert som nye tema introduseres og foldes ut, viser Houston oss nye og flere mulige løsninger enn vi ante fantes. Seerens involvering blir stor når man gis en illusjon av å delta i oppklaringen, men det forutsetter at man klarer å henge med. Det går med et nødskrik i Malteserfalken - som ikke tåler at man tar seg en tur på kjøkkenet. Dialogen er også god. Den virker relativt naturlig og inneholder mye finurlig informasjon.

Her er det få, eller ingen, velmenende personligheter, og ingen som innbyr til særlig sympatiske følelser. I Malteserfalken kryr det av tydelige "bad guys", og selv om Sam Spade til stadighet er filmet fra en lav vinkel, framstår han ikke som noen helt av den grunn. Vi vet heller ikke hvor vi har Brigid O'Shaugnessy, MrCairo eller Spades sekretær Effie Perine (Lee Patrick), for den saks skyld. Malteserfalken er ingen karakterstudie, men en solid kriminalhistorie.

Bogart opptrer i nesten hvert eneste bilde, og selv i scener med de andre karakterene, er det alltid Bogart som får oppmerksomheten. Kanskje årsaken er energien hans, og den selvfølgelige måten han gjør karakteren Sam Spade til sin på - slik at man får følelsen av at han opptrer på samme vis privat også? De andre personenes nærvær framhever Spades karakter og Bogarts person, men de lever betraktelig dårligere for egen maskin.

Bildene i svart-hvitt (filmen er fra 1941) er klassisk filmet og komponerte, med lange slagskygger, undervinklede og mørke - og relativt diskret kamera. Dybdefølelsen i bildene kunne ha vært bedre, det blir for flatt, og på DVD-utgaven er detaljer i sorte partier - som for eksempel i de mange dressene i filmen - utvisket. Konturene er uskarpe, og hudpartier utflytende, og klarheten på bildene varierer. Det finnes definitivt bedre svart-hvitt-kvalitet enn denne, selv tatt i betraktning at filmen er gammel. Alderen blir man gjentatte ganger påminnet om av de mange forstyrrelsene i bildet, for her finnes hele spekteret av urenheter: Fremkallingsflekker, støv, skitt, hår, bortslitt informasjon og striper. Andre partier av filmen ser nærmest teknisk feilfrie ut. DVD-bildet presenteres i 4:3 fullskjerm (format 1.33:1).

Lyden kommer i Dolby Digital mono på engelsk, tysk og fransk, med karakteristisk, gammel blikkboksklang på dialogen, men det går fint an å få med seg hva de sier allikevel. (Dessuten er filmen tekstet på de fleste europeiske språk.) Det er svært lite atmosfærelyd å høre, mens filmen er overøst med dramatiserende musikk. DVD-platens bonusmateriale består av Malteserfalkens trailer og en 44 minutters presentasjon av 12 trailere fra filmer Bogart har spilt i, men det kunne med fordel ha vært mer i tillegg - på en produksjon som av American Film Institute ble kåret til en av forrige århundres aller beste filmer.

 

Alt innhold copyright © CINERAMA 1998 - 2021