
Der Untergang [Special Edition] (2004)
Monster og menneske
DVD
Region
Sone 2
Vis alle produktdata
Regi:
Skuespillere:
Les mer om filmen

Relaterte filmer:
Opp igjennom årene har det blitt laget et utall forskjellige filmer som omhandler, eller utspiller seg under andre verdenskrig, der det tyske ”tredje riket” ble ledet med en jernhånd av den ondeste av de onde, nemlig Adolf Hitler. Vi kjenner alle stereotypen; en ekstremt hissig liten mann, med kraftig sidesleik, Charlie Chaplin-bart, en drivende lyst til å drepe jøder og store drømmer om verdensherredømme. Til sist skulle det vise seg at det måtte noen tyske filmskapere til for å lage en film som viser at dette vesenet vi alle kjenner så godt også var et menneske (og jeg snakker ikke om nynazisters her).
”Der Untergang” er regissert av Oliver Hirschbiegel, som tidligere har gitt oss den aldeles glimrende ”Das Experiment” (2001) og flere episoder av en fjernsynsserie om en schäferhund som løser kriminalgåter (her i Norge bare kjent som ”Rex”). Og selv om ”Der Untergang” både er en større, og mer historisk fokusert film enn Hirschbiegels tidligere produksjoner, viser han også her at han virkelig mestrer å skildre karakterer så vel som å fortelle en historie som er såpass innbakt i den europeiske folkesjelen på en måte som aldri blir kjedelig.
Kort oppsummert omhandler filmen ”det tredje rikets” siste dager, i stor grad skildret ut ifra perspektivet til Hitlers sekretær Traudl Junge (Alexandra Maria Lara). Selvsagt stjeler Adolf Hitler (Bruno Ganz) mye av vårt fokus, men vi får også ta del i mindre karakterers, som for eksempel en lege, en general og et medlem av Hitlerjugend, opplevelse av krigens siste dager. Dette bidrar i sterk grad til at filmen gir oss mer nyansert bilde av disse velkjente hendelsene enn vi er vant til ifra Hollywood (Ja, jeg ser på deg Micheal Bay).
Noe av det denne filmen gjør aller best er å vise hvordan Adolf Hitler både kunne være et monster og et menneske. Joda både de hissige aggresjonsutbruddene, jødehatet og barten er på plass, men vi får også se ham vise mildere sider ved sin personlighet, igjennom for eksempel hans forhold til Traudl.
Bruno Ganzs portrettering av ”der führer” er intet annet enn fremragende, og hva han har gjort for å få meg til både å synes synd på, hate og bli fascinert av en og samme karakter er for meg et mysterium, men også viktig for å forstå hvordan denne lille mannen med sidesleiken kunne lede et folk til å ta over det meste av Europa. Stort sett er de fleste skuespillprestasjonene i denne filmen av høy klasse, og det kreves også en god dose mot å skulle presentere det den øvrige verden ser på som ren ondskap som nyanserte, troverdige mennesker. En annen skuespiller som virkelig utmerker seg er Corinna Harfouch, som portretterer fru Goebbels. En kvinne som er så besatt av Hitlers ideologi at hun heller vil drepe alle sine barn enn å la dem leve i en verden uten nasjonalsosialismen.
Samlet sett er ”Der Untergang” et prakteksempel på et karakterstudium. Det er noe vanskelig for meg å referer til plotelementer, nettopp fordi de blir såpass kraftig overskygget av filmens karakterer. Noen ganger kan det rett og slett bli litt for mye hopping rundt omkring, men det gjør lite for å skade filmens helhetsinntrykk.
Det har også lykkes filmskaperne meget godt å demonstrere hvordan Hitler kunne være i stand til å få en hel nasjon til å følge sin sak. Et endimensjonellt monster kunne aldri gjort det han gjorde, det måtte et menneske til, og det er det du får se i denne filmen; mennesker.
”Der Untergang” er også regnet for å være høyst autentisk, og baserer seg i stor grad på historiske nedtegninger Traudl gjorde rett etter krigen var over.
Teknisk
Denne utgivelsen er fordelt utover to plater, der den ene er dedikert ene og alene til den nesten to og en halv time lange filmen og den andre er proppet med ekstramateriale.
Bildekvaliteten holder meget høy standard og er selvsagt presentert i anamorfisk 16:9 fullskjerm (1.78:1). Da brorparten av denne filmens scener utspiller seg i en mørk bunker er det også spesielt imponerende at bildet holder seg krystallklart hele veien, så å si uten spor av verken analoge eller digitale artefakter.
Det er lagt ved tyske lydspor både i Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 og Dolby Surround 2.0, og til å være en film der det meste av lyden ble tatt opp ”on location” må jeg si at det imponerer. Alt ifra slagscenenes eksplosjoner til bunkerens ambiens og Hitlers utbrudd sitter som hånd i en skreddersydd hanske.
Av ekstramateriale er det lagt ved en times lang dokumentar som tar for seg hele innspillingen, noen intervjuer, biografier, en trailer, en guide til bunkeren og et par ”B-roll” dokumentarer.
Den timeslange dokumentaren er god nok den, men det virket som om mange av skuespillerne var litt på defensiven, og var derfor veldig fokuserte på å forklare hvorfor det var så viktig å fremstille sine karakterer som mennesker. Til tross for en del repetisjon holder likevel dette innslaget ganske god standard og gir et godt helhetsinntrykk av både den ferdige filmen så vel som produksjonsfasen. Likvel er det de to ”B-roll” dokumentarene som virkelig tar kaka, for der får du førstehåndsinformasjon ifra blant annet regissøren om hvilke filmatiske valg som var gjort, hva som skjedde under selve innspillingen så vel som å gi et godt innblikk i Hirschbiegels arbeidsmetoder.
Det meste av intervjuene er blitt brukt i den lengste dokumentaren, og fremstår derfor som litt unødvendige, med unntak av intervjuet med Melissa Müller, forfatteren av boken om Traudl Junge, som faktisk er ganske interessant. Om det er lenge siden du gikk på barne- eller ungdomsskolen kan det også være artig å lese igjennom biografiene til Hitler og co.
Guiden til bunkeren er en artig liten greie bestående både av kart, bilder og filmsnutter, men jeg synes likevel den ble litt unødvendig, men er du interessert i scenografi og lignende er nok dette mer for deg enn for meg.
Samlet sett er dette et godt eksempel på hvordan de fleste DVD-utgivelser burde være. God lyd, fremragende bildekvalitet og interessant ekstramateriell. Av logiske årsaker er det ikke lagt ved noe kommentatorspor på denne filmen, men det er heller ikke nødvendig, da ”B-roll” dokumentaren om regissøren holder en mye høyere standard enn de fleste kommentatorspor gjør.