
High Noon [Special Collectors Edition] (1952)
Klassiker i ny utgave
En av de fineste western-filmer som noensinne er laget i ny versjon på DVD. En sjeldent smart og spennende film, med noen av sin tids beste skuespillere.
High Noon er en såkalt revisjonistisk western-film. Det vil i korthet si at den ikke følger det som var genrens konvensjoner, men søker i stedet å fortelle sannheten eller iallfall noe som ligger nærmere sannheten. Og slik det oftest er med sånne filmer, handler den vel så mye om samtiden som Ville Vesten.
1950-årene i Hollywood var McCarthy, kommunistfrykt og forfølgelser av enkeltmennesker. I filmbransjen ga det seg uttrykk i både organisasjonsfiendtlighet og de beryktede svartelistene. Ble du mistenkt for å være ”rød” kunne du like gjerne skaffe deg nytt arbeid med en gang, enten du var skuespiller, manusforfatter eller regissør. Dette er bakteppet for Zinnemanns intelligente og ukonvensjonelle historie.
Will Kane er ikke en ensom helt som mener at den står sterkest som står alene. Han synes det er en riktig god idé å samle et oppbud, slik at en solid overmakt kan jage eller nedkjempe bandittene. Han er en tapper mann, med en svært utviklet pliktfølelse, derfor stikker han ikke av selv. Men han er tapper og pliktoppfyllende innenfor rammene av et realistisk, ekte menneske.
Men innbyggerne er så visst ikke bunnsolide, harde pionérer heller. De er en feig og utkrøpen flokk som helst vil passe sine egne saker. Ettersom Kane går fra hus til hus for å søke hjelp mot morderne som samler seg, avslører de seg selv. De er krypende kjøtere, klare til å slikke den sterkeste neven. Her ser ikke filmskaperne så mye på det gamle vesten, de ser sin samtid. De ser hvordan frykten for kommunistene får innbyggerne til å kravle seg skremte bak den sterkeste mannen, uten tanke på at han kanskje er vel så ille som den uklare, fremmede faren de bare kanskje står overfor.
For Gary Cooper var dette en legendarisk rolle, og han visste det når han leste manus. Han var så livredd for å miste denne fine karakterrollen til noen at han ikke engang ville fortelle legen sin om det bødende magesåret som gjorde seg gjeldende under innspillingen. Når Coopers ansikt virker grimete av angst, er det ekte smerte som står i skuespillerens øyne. Ellers kan filmen by på blant annet Grace Kelly i fin form og en taus, skulende Lee Van Cleef i rollen som en av de underordnede morderne.
Dette er en dypt moralsk film som ikke et øyeblikk mister evnen til å underholde. Temaet for filmen er dessuten så universelt og ekte at ingenting av det har mistet sin verdi. Frykten for kommunismen er for så vidt borte, men erstattet med frykten for terrorismen. Det underliggende temaet om styrke, plikt og samhold som sprekker har en enda mer allmengyldig verdi.
Så å si hver eneste scene i High Noon er klassisk – og den aller siste scenen med den staute sheriff Kane får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg mens jeg samtidig får en diger klump i halsen. Anbefales til alle som liker god film.
Teknisk
Den forrige versjonen på DVD var ikke så ille, men hadde med seg forstyrrelser og slitasje fra filmen den var kopiert fra. Denne gangen har denne perlen fått en real digital vask, der alle flekker og striper er forsvunnet. Det er gjort med stor respekt for originalbildet, og ingenting av det særegne lyset og stemningen er berørt. En veldig god restaurering.
Lyden er tilgjengelig i en renset stereomiks, men også en utmerket restaurert mono-miks som jeg foretrakk å bruke.
Av ekstrastoff finnes det en helt fin dokumentar med intervjuer med sønner og døtre av de som laget filmen. Fra den forrige DVD’en har også man tatt med den flotte Making of-filmen som forteller mye om følgene dette lille stykket cinematisk opprør fikk for alle involverte. En radiosnutt med sangeren Tex Ritter er sjarmerende, men unødvendig. Noe man for så vidt også kan si om kommentarsporet der sønner og døtre igjen pludrer om sine fedres bedrifter.